نقش گیاهان در طراحی فضای سبز
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

فضاهای سبز چیست؟

 

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، فضاهای سبز «تمام زمین های شهری پوشیده از پوشش گیاهی از هر نوعی هستند».

این شامل درختان خیابان، باغ ها، پارک ها، محوطه سازی اطراف ساختمان ها، زمین های ورزشی، تخت های گل، حوضچه ها، ورودی های سبز، بام های سبز، گیاهان فردی و غیره می شود.

فضاهای سبز مزایای مالی بلندمدت و همچنین منافع اجتماعی و زیست محیطی را به همراه دارد. فضاهای سبز می توانند بر سلامت جسمانی انسان تأثیر مثبت بگذارند.

پوشش گیاهی مواد شیمیایی را حذف می کند و ذرات معلق، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و مونوکسید کربن را از هوا فیلتر می کند.

آلودگی صوتی که می تواند با ایجاد استرس به رفاه عمومی افراد آسیب برساند، از طریق فضاهای سبز کاهش می یابد.

گیاهان صدا را منحرف می کنند، که ممکن است آرامش را برای ساکنان مجاور ایجاد کند. سایر فواید سلامت جسمانی را می توان با تماشای طبیعت، بودن در آن یا نزدیک بودن به آن ایجاد کرد.

در یک مطالعه  اخیر نتایج نشان داده که افرادی که با طبیعت تعامل دارند، احساس انرژی بیشتری دارند. در مطالعه ای بر روی بیماران بیمارستانی، افرادی که به پنجره ای با دید درختان اختصاص داده شده بودند، به داروهای مسکن کمتری نیاز داشتند، سریع تر بهبود یافتند و سریع تر از آنهایی که پنجره نداشتند یا فقط دید دیوار آجری داشتند، مرخص شدند.

باغ های شفابخش در کلینیک های پزشکی بزرگ در سراسر جهان در حال افزایش هستند. علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روان را می توان با افزودن فضای سبز نیز بهبود بخشید.

مسائل مربوط به سلامت روان می تواند منجر به از دست دادن شغل، از دست دادن ارتباط با همسالان، دوستان و خانواده، بی ثباتی در محل سکونت و مسائل مربوط به اجرای قانون شود.

با حفظ سلامت روان از طریق فضاهای سبز می توان از این موقعیت های منفی جلوگیری کرد. فضاهای سبز با امکان اجتماعی شدن، انسجام جامعه، ایجاد رابطه و ایجاد مهلت برای افرادی که در معرض استرس هستند، بر سلامت روان تأثیر مثبت می گذارد.

این فضاها همچنین افراد را به پیاده روی، دویدن یا دوچرخه سواری تشویق می کند که به کاهش استرس و افسردگی کمک می کند.

قرار گرفتن در معرض فضای سبز می تواند خلاقیت، بهره وری و عملکرد را افزایش دهد. فضاهای سبز به مبارزه با گرمای شهری کمک می کنند، موضوعی که از طریق شهرنشینی رو به رشد و حذف پوشش طبیعی زمین در حال افزایش است.

مسائل گرما جوامع را آزار می دهد و منجر به مشکلات دیگری مانند افزایش آلاینده های هوا، خطر بیماری یا مرگ و میر در جمعیت های مستعد و افزایش مراجعات به بیمارستان در زمان گرمای شدید می شود.

فضاهای سبز می توانند سایه ایجاد کنند، تابش خورشید را منحرف کنند و به جو رطوبت اضافه کنند. رنگین پوستان بیشتر در معرض گرما هستند.

آسیب پذیری گرما به میزان احتمال آسیب پذیری فرد در دوره های هوای گرم است. در ایالات متحده، میزان مرگ و میر در طول موج گرما در جوامع اقلیت بیشتر است.

بین سال‌های 2005 تا 2015، بیماری‌های مربوط به گرما برای آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار 67 درصد، برای اسپانیایی‌ها 63 درصد و برای سفیدپوستان 27 درصد افزایش یافته است. این موضوع مختص آمریکا نیست.

در استرالیا، 37 درصد از افرادی که در طول موج گرما به دلیل بیماری های ناشی از گرما در بیمارستان بستری شده اند، در استرالیا متولد نشده اند، حتی اگر تنها 25 درصد از جمعیت شهر در خارج از کشور متولد شده اند. در بریتانیا، جوامع اقلیت چهار برابر بیشتر در مناطق آسیب پذیر از گرما زندگی می کنند.

علاوه بر مزایای اجتماعی، فضای سبز برای محیط زیست نیز مفید است. آنها به حیوانات اجازه می دهند تا با خیال راحت در محیط های شهری حرکت کنند و همچنین سرپناهی فراهم می کنند.

این به تنوع زیستی کمک می کند و به گونه ها اجازه می دهد در مناطقی که در غیر این صورت نمی توانستند رشد کنند. گیاهان غذایی را پرورش می دهند که حیوانات و انسان ها به طور یکسان می توانند بخورند.

فضای سبز همچنین به جذب کربن با جذب یک درخت در هر سال 25 کیلوگرم CO2 کمک می کند. در مواقع بارندگی شدید، فضاهای سبز نیز می توانند آب را برای تغذیه گیاهان جذب کنند و به کاهش رواناب آب طوفان کمک کنند.

در خارج از محیط‌های شهری، این امر با جنگل‌های حرا دیده می‌شود که جریان آب را کند می‌کنند و از خطوط ساحلی در هنگام طوفان محافظت می‌کنند.

ایجاد فضاهای سبز

فضاهای سبز را می توان در انواع مختلف فضا ایجاد کرد، از جمله زمین های خالی که کم استفاده هستند یا کاملاً بلااستفاده هستند.

دولت، سازمان‌های غیرانتفاعی یا نهادهای خصوصی می‌توانند این قطعات زمین را خریداری کرده و تا زمانی که قوانین منطقه‌بندی اجازه دهد، آنها را به فضای سبز تبدیل کنند.

جلب حمایت جامعه برای پروژه های جدید فضای سبز می تواند مقامات محلی را تشویق کند تا از این پروژه ها حمایت کنند.

این را می توان از طریق پخش کمپین ها و طومارها، برنامه های آموزشی و رویدادهای عمومی، ایجاد مشارکت با سازمان ها و دریافت پوشش رسانه ای انجام داد.

فضاهای سبز را می توان به خانه خود اضافه کرد تا کیفیت هوای داخل خانه را بهبود بخشد و سلامت روان را تقویت کند.

به سادگی گیاهانی را انتخاب کنید که با سطح تجربه باغبانی شما مطابقت دارند و آنها را در هر کجا که مناسب می دانید نگه دارید.

اگر فضای بیرونی دارید، می توانید با افزودن گیاهان بومی محل زندگی خود، جلو یا حیاط پشتی خود را به فضای سبز تبدیل کنید.

در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند، از تکنیک‌های  xeriscaping استفاده کنید. این نوع باغبانی نیازی به آبیاری ندارد.

با فرمت ها و انواع گیاهان مختلف بازی کنید تا بهترین ترتیب را برای فضای خود داشته باشید. انجام تنظیمات در مکانی که زندگی می کنید، گزینه ای عالی برای کسانی است که در خانه کار می کنند یا دسترسی نزدیک به پارک های روباز ندارند.

اگر در دفتر کار می کنید، می توانید فضای سبز را نیز در آنجا ایجاد کنید. گیاهان می توانند روی میز شما بنشینند یا فضاهای کاری را زیبا کنند تا کارکنان همکار بتوانند از آنها لذت ببرند.

همچنین ممکن است محل کار خود را تشویق کنید تا در یک بام سبز یا باغ روی پشت بام سرمایه گذاری کنید. بام های سبز می توانند باعث کاهش استفاده در سیستم های گرمایش و سرمایش، تهویه و تهویه مطبوع شوند و به طور موثر طول عمر آنها را افزایش دهند.

باغ های اجتماعی را می توان در زمین های کم استفاده ایجاد کرد. این می تواند مناطقی را که قبلاً توسط زباله اشغال شده بود یا فقط بایر بودند، زیبا کند.

شهروندان محلی می توانند به پرورش گیاهان، میوه ها و سبزیجات برای آوردن به خانه کمک کنند و مردم را تشویق به خوردن غذاهای تازه و سالم کنند.

باغ ها همچنین می توانند با گرد هم آوردن افراد با علایق مشابه، حس اجتماعی را تقویت کنند. کسانی که اطلاعات کمی در مورد باغبانی دارند، از جوانان تا بزرگسالان، می توانند از طریق کار عملی در مورد آن بیشتر بیاموزند.

در دوران افزایش شهرنشینی، توجه به فضاهای سبز اهمیت بیشتری پیدا می کند. فضاهای سبز مزایای بی شماری مانند بهبود کیفیت هوا، کاهش اثر جزیره گرمایی، بهبود سلامت روانی و جسمی و افزایش تنوع زیستی را به همراه دارند.

با این حال، این مزایا همیشه به طور مساوی توزیع نمی شوند، به ویژه در مناطقی که فضای سبز کمیاب است. با اولویت بندی ایجاد فضای سبز در این مناطق، می توانیم اطمینان حاصل کنیم که افراد بیشتری به این مزایا دسترسی دارند.

در مجموع، با اولویت‌بندی ایجاد فضاهای سبز در مناطقی که در حال حاضر فاقد آن هستند، می‌توان در جهت توزیع عادلانه‌تر مزایای آن‌ها و ایجاد شهرهای زیست‌پذیر و پایدار برای همه تلاش کرد.

طراحی ایوان سبز

عمدتا بایستی گفته شود که هدف از ایوان سبز، نزدیکی بیشتر به طبیعت و محیط می باشد. اگر ایوان به نحو مناسب و مطلوب طراحی و همچنین گیاهان مناسبی برای آن انتخاب شوند می توان در طول سال یک فستیوال دراز مدت از رنگ های مختلف پدید آورد.

شما نیز میتوانید با طراحی درست ایوان خود، انتخاب درست گل و گیاه، افزودن مبلمان درست، رنگ آمیزی مناسب، افزودن وسایل جانبی مقتضی و… آن را متحول کنید و از آن در طراوت و خنکای دل‌انگیز روزهای بهاری، گرمای دلچسب تابستان، خیال‌انگیزی پاییز و شکوه و رخوت زمستان ‌‌نهایت استفاده را ببرید.

تماس با ما

شما می توانید جهت دریافت خدمات و یا راهنمایی بیشتر با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید.

 تلفن:

۰۲۱ – ۲۲۷۹۵۳۴۰

۰۹۱۲ – ۲۸۳۵۵۶۲

آدرس: خیابان میرداماد – خیابان نساء – خیابان مسعود سیفیه – پلاک 38 واحد 2

منبع: https://interior-designer.ir/

 





:: برچسب‌ها: گروه معماری و دکوراسیون داخلی ایوان سبز , خصوصیات طراحی فضای سبز , نقش گیاهان در طراحی فضای سبز , طراحی و اجرای محوطه سازی , ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: